Begin december is het zo ver. Dan zien we het resultaat van het creatieproces waar modeontwerper Addy van den Krommenacker zich de afgelopen maanden in heeft vastgebeten.

Modeontwerper Addy van den Krommenacker maakt unieke collectie voor Terre des Hommes

Bericht van Roja uit India

‘Mijn naam is Roja, ik ben net 19 geworden en ik ben een van de deelnemers van het ‘Empowerment for GOOD’-project van Terre des Hommes in India. Samen met andere meisjes die aan het programma meededen, heb ik bijgedragen aan de productie van het sjaaltje. Het geeft me een ontzettend goed gevoel om iets te zien dat ik met mijn eigen handen heb gemaakt.

Voorheen voelde ik angst en onzekerheid over mijn leven en toekomst. In de provincie Noord-Karnataka waar ik ben opgegroeid, worden duizenden meisjes en vrouwen seksueel uitgebuit onder de noemer van onze traditie. Ook ik zat gevangen in het Devadasi-systeem: ooit een gerespecteerde artistieke cultuur, nu een gemeenschap van gedwongen sekswerk. Ik had het gevoel dat ik geen controle had over mijn eigen leven en toekomst.

Toen kwam het GOOD-project op mijn pad, en dat veranderde alles. Dit project gaf me niet alleen onderwijs en vaardigheden, maar ook een stem. Ik leerde dat ik waardevol ben, dat ik rechten heb, dat het oké is om te dromen – én die dromen na te jagen.

Samen met de andere meisjes voel ik me nu sterk en zelfverzekerd. We komen op voor onszelf en voor onze gemeenschap. Met jouw hulp kunnen nog meer meisjes zoals ik hun dromen waarmaken.

With love,

Roja

Over Addy

Addy groeide door zijn uitgesproken vrouwelijke creaties uit tot favoriet ontwerper van vele bekende persoonlijkheden uit de politieke, diplomatieke, televisie- en theaterwereld. Sterren schitterden veelvuldig op de rode loper in creaties van de ontwerper.

Limited Edition ‘Met Naald & Daad’-sjaaltje

'We begrijpen dat niet iedereen een couture-item zal kunnen kopen maar hopelijk willen veel mensen wel een daad stellen’, legt Addy uit. ‘Dat kan, want naast deze exclusieve collectie heb ik voor deze campagne ook een Limited Edition 'Met Naald & Daad'-sjaaltje ontworpen.

Dit sjaaltje is in India gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Een aantal jonge vrouwen uit een van de Terre des Hommes-projecten, die opgeleid zijn tot naaisters, hebben hieraan meegewerkt.‘

U koopt het sjaaltje in de Terre des Hommes-winkels voor slechts €16,95. Bestelt u liever online? Voor slechts €4 extra zenden we hem graag naar u toe.

'Upcycled' feestcollectie

Ontwerper Addy van den Krommenacker selecteerde voor zijn speciale creaties in Terre des Hommes-winkels stoffen om deze vervolgens te ‘upcyclen’ tot een prachtige collectie voor de komende feestdagen. Addy: 'Het was heerlijk om door deze winkels te lopen. Zoveel spullen die al leuk zijn, maar met wat aanpassingen uniek worden. Ik raad iedereen aan om eens met andere ogen door zo’n winkel te lopen, dan ga je automatisch van tweedehands naar tweede kans.'

‘Wij vinden het een grote eer dat iemand met zo’n glansrijke carrière zich op deze manier in wil zetten voor Terre des Hommes’, gaat Sandra verder. ‘Het was mooi om te zien hoe enthousiast hij werd van de vele mooie tweedehands stoffen die bij elkaar zijn gebracht door de vrijwilligers.’ Van een simpel gordijn speldde Addy in een oogwenk een prachtige aanzet van een jurk op een van de paspoppen. ‘Dat voorspelt veel goeds voor de collectie, waarbij overigens ook aan de mannelijke koper is gedacht.'

Straalt u deze feestdagen in een echte Van den Krommenacker?

De exclusieve feestdag-collectie wordt op 2 december tijdens een bijzonder persevent officieel gepresenteerd en is daarna te koop. De opbrengst investeert Terre des Hommes in de strijd tegen kinderuitbuiting. Houd onze website, Facebook en Instagram in de gaten voor het laatste nieuws over deze collectie en de verkoop.

Voorál tijdens de feestdagen, omdat die items soms maar één keer worden gedragen.’ Koop daarom eens tweedehands, bijvoorbeeld bij een van de 43 Terre des Hommes-winkels die in heel Nederland te vinden zijn. ‘Het kopen van een 'tweedekansje' is goed voor je mondiale voetafdruk én voor de kinderen en volwassenen die onder slechte omstandigheden moeten werken. Bovendien is het fijn voor je portemonnee. En je kunt er zelfs prachtige nieuwe dingen van maken’, aldus Sandra.

Wereldwijd zijn ruim 150 miljoen kinderen betrokken bij kinderarbeid en bijna de helft van deze kinderen werkt onder hele zware en gevaarlijke omstandigheden. Zij worden uitgebuit in bijvoorbeeld mijnen of fabrieken, waaronder ook textielfabrieken. Veel kleding die in Nederland in de winkels hangt, wordt in lagelonenlanden gemaakt. De kleding is zo goedkoop omdat hier vaak kinderen aan gewerkt hebben. Terre des Hommes wil hier een eind aan maken, en start dit najaar de campagne 'Met Naald en Daad'.

Sandra van der Willigen, campagneleider bij Terre des Hommes: 'Wij vragen mensen om ook eens wat vaker over de optie van tweedehands kleding na te denken.

Speciaal voor Terres des Hommes ontwerpt Addy dit najaar een unieke feestdagencollectie, gebaseerd op tweedehands kleding en stoffen uit de Terre des Hommes winkels. Hiermee maakt hij een statement tegen de hedendaagse goedkope weggooi-fashion én staat hij op tegen kinderuitbuiting. Doet u ook mee?

Begin december is het zo ver. Dan zien we het resultaat van het creatieproces waar modeontwerper Addy van den Krommenacker zich de afgelopen maanden in heeft vastgebeten.

Modeontwerper Addy van den Krommenacker maakt unieke collectie voor Terre des Hommes

‘Mijn naam is Roja, ik ben net 19 geworden en ik ben een van de deelnemers van het ‘Empowerment for GOOD’-project van Terre des Hommes in India. Samen met andere meisjes die aan het programma meededen, heb ik bijgedragen aan de productie van het sjaaltje. Het geeft me een ontzettend goed gevoel om iets te zien dat ik met mijn eigen handen heb gemaakt.

Voorheen voelde ik angst en onzekerheid over mijn leven en toekomst. In de provincie Noord-Karnataka waar ik ben opgegroeid, worden duizenden meisjes en vrouwen seksueel uitgebuit onder de noemer van onze traditie. Ook ik zat gevangen in het Devadasi-systeem: ooit een gerespecteerde artistieke cultuur, nu een gemeenschap van gedwongen sekswerk. Ik had het gevoel dat ik geen controle had over mijn eigen leven en toekomst.

Toen kwam het GOOD-project op mijn pad, en dat veranderde alles. Dit project gaf me niet alleen onderwijs en vaardigheden, maar ook een stem. Ik leerde dat ik waardevol ben, dat ik rechten heb, dat het oké is om te dromen – én die dromen na te jagen.

Samen met de andere meisjes voel ik me nu sterk en zelfverzekerd. We komen op voor onszelf en voor onze gemeenschap. Met jouw hulp kunnen nog meer meisjes zoals ik hun dromen waarmaken.

With love,

Roja

Bericht van Roja uit India

Over Addy

Addy groeide door zijn uitgesproken vrouwelijke creaties uit tot favoriet ontwerper van vele bekende persoonlijkheden uit de politieke, diplomatieke, televisie- en theaterwereld. Sterren schitterden veelvuldig op de rode loper in creaties van de ontwerper.

Limited Edition ‘Met Naald & Daad’-sjaaltje

'We begrijpen dat niet iedereen een couture-item zal kunnen kopen maar hopelijk willen veel mensen wel een daad stellen’, legt Addy uit. ‘Dat kan, want naast deze exclusieve collectie heb ik voor deze campagne ook een Limited Edition 'Met Naald & Daad'-sjaaltje ontworpen.

Dit sjaaltje is in India gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Een aantal jonge vrouwen uit een van de Terre des Hommes-projecten, die opgeleid zijn tot naaisters, hebben hieraan meegewerkt.‘

U koopt het sjaaltje in de Terre des Hommes-winkels voor slechts €16,95. Bestelt u liever online? Voor slechts €4 extra zenden we hem graag naar u toe.

Wereldwijd zijn ruim 150 miljoen kinderen betrokken bij kinderarbeid en bijna de helft van deze kinderen werkt onder hele zware en gevaarlijke omstandigheden. Zij worden uitgebuit in bijvoorbeeld mijnen of fabrieken, waaronder ook textielfabrieken. Veel kleding die in Nederland in de winkels hangt, wordt in lagelonenlanden gemaakt. De kleding is zo goedkoop omdat hier vaak kinderen aan gewerkt hebben. Terre des Hommes wil hier een eind aan maken, en start dit najaar de campagne 'Met Naald en Daad'.

Sandra van der Willigen, campagneleider bij Terre des Hommes: 'Wij vragen mensen om ook eens wat vaker over de optie van tweedehands kleding na te denken.

Speciaal voor Terres des Hommes ontwerpt Addy dit najaar een unieke feestdagencollectie, gebaseerd op tweedehands kleding en stoffen uit de Terre des Hommes winkels. Hiermee maakt hij een statement tegen de hedendaagse goedkope weggooi-fashion én staat hij op tegen kinderuitbuiting. Doet u ook mee?

Voorál tijdens de feestdagen, omdat die items soms maar één keer worden gedragen.’ Koop daarom eens tweedehands, bijvoorbeeld bij een van de 43 Terre des Hommes-winkels die in heel Nederland te vinden zijn. ‘Het kopen van een 'tweedekansje' is goed voor je mondiale voetafdruk én voor de kinderen en volwassenen die onder slechte omstandigheden moeten werken. Bovendien is het fijn voor je portemonnee. En je kunt er zelfs prachtige nieuwe dingen van maken’, aldus Sandra.

'Upcycled' feestcollectie

Ontwerper Addy van den Krommenacker selecteerde voor zijn speciale creaties in Terre des Hommes-winkels stoffen om deze vervolgens te ‘upcyclen’ tot een prachtige collectie voor de komende feestdagen. Addy: 'Het was heerlijk om door deze winkels te lopen. Zoveel spullen die al leuk zijn, maar met wat aanpassingen uniek worden. Ik raad iedereen aan om eens met andere ogen door zo’n winkel te lopen, dan ga je automatisch van tweedehands naar tweede kans.'

‘Wij vinden het een grote eer dat iemand met zo’n glansrijke carrière zich op deze manier in wil zetten voor Terre des Hommes’, gaat Sandra verder. ‘Het was mooi om te zien hoe enthousiast hij werd van de vele mooie tweedehands stoffen die bij elkaar zijn gebracht door de vrijwilligers.’ Van een simpel gordijn speldde Addy in een oogwenk een prachtige aanzet van een jurk op een van de paspoppen. ‘Dat voorspelt veel goeds voor de collectie, waarbij overigens ook aan de mannelijke koper is gedacht.'

Straalt u deze feestdagen in een echte Van den Krommenacker?

De exclusieve feestdag-collectie wordt op 2 december tijdens een bijzonder persevent officieel gepresenteerd en is daarna te koop. De opbrengst investeert Terre des Hommes in de strijd tegen kinderuitbuiting. Houd onze website, Facebook en Instagram in de gaten voor het laatste nieuws over deze collectie en de verkoop.

Terre des Hommes

Samen tegen uitbuiting van kinderen.
Volledig scherm