Kort nieuws over successen, nieuwe projecten en hoopvolle signalen.

n
Update
Goed nieuws

In september vond in het Keniaanse Bishoftu het tweede She Leads Ethiopia Girls & Young Women (GYW) Festival plaats. De focus van She Leads ligt op het promoten van de rechten van meisjes en jonge vrouwen en hun stem te laten horen. Voor het eerst waren er ook jonge vrouwen uit Kenia en Oeganda aanwezig, waardoor de beweging écht Oost-Afrikaans werd. Het hoogtepunt? Samen hebben de deelnemers drie concrete regionale doelen opgesteld die ze in 2026 willen bereiken. Daarmee groeit She Leads uit tot een sterke, grensoverstijgende beweging waarin solidariteit, duurzaamheid en samenwerking centraal staan. Een festival vol inspiratie dat niet alleen verbindt, maar ook koers zet naar blijvende verandering!

She Leads Festival

In Ethiopië ondersteunt Terre des Hommes samen met organisatie Help a Child jonge kinderen die opgroeien in een omgeving van conflict en onzekerheid. Met het programma 'My Friend Selam' leren kinderen op een speelse manier hun gevoelens te herkennen en ermee om te gaan.

Tijdens een driedaagse training hebben ruim 20 leerkrachten en sociaal werkers geleerd hoe zij kinderen kunnen begeleiden met behulp van een zelfgemaakte 'buddy'. Dit helpt kinderen om emoties te uiten en veerkrachtiger te worden. Ook ouders krijgen handvatten om hun kinderen te steunen in moeilijke tijden. Dankzij dit programma krijgen kinderen in de meest kwetsbare gebieden de kans om zich weer veilig te voelen en sterker in het leven te staan.

'My Friend Selam' maakt kinderen veerkrachtiger

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Op 28 augustus 2025 organiseerde Terre des Hommes in het kader van het SCROL-project een speciale podcast voor ouders over het voorkomen van online seksuele uitbuiting. De podcast richt zich op het versterken van de band tussen ouders en kinderen door middel van positief opvoeden en veilige online communicatie. Een van de sprekers was Kou Sopheap, een invloedrijke religieuze leider uit Cambodja met 4,7 miljoen volgers. Andere sprekers waren experts op het gebied van cyberveiligheid en psychologie. De podcast is een belangrijk middel om bewustwording te vergroten en ouders te ondersteunen.

Nieuwe podcast over online veiligheid en positief opvoeden

Als onderdeel van deze campagne konden ouders en verzorgers een praktische ‘Apps&Games-toolkit’ downloaden met een overzicht van de meest populaire apps en games onder kinderen, inclusief de beschikbare instellingen voor ouderlijk toezicht. Het 'webazine' vol tips, ervaringsverhalen en adressen waar je terechtkunt als je met online veiligheid te maken hebt, is 52.900 keer gedownload! Dat betekent dat tienduizenden ouders en verzorgers direct geholpen zijn met concrete informatie om het online gebruik van hun kinderen veiliger te maken. Een resultaat waar we trots op zijn, én een duidelijk signaal dat er veel behoefte is aan betrouwbare hulp bij online opvoeding.

‘Kijk je wel uit?’ ‘Doe je voorzichtig?’ Klassieke ouderlijke waarschuwingen die iedereen herkent. Maar vaak vergeten we massaal één cruciale dimensie: de online wereld. Onder de noemer ‘Ook online’ liet de Terre des Hommes-campagne zien dat digitale veiligheid net zo vanzelfsprekend zou moeten zijn als veiligheid op straat.

52.900 ouders geholpen met online veiligheid

In januari zijn we gestart met een nieuw RVO-project (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) in 30 dorpen in Jharkhand, India, waar veel gezinnen afhankelijk zijn van werk in de micamijnen.

Dit doen we samen met de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). Aanvankelijk waren er slechts twee leden van de NCV betrokken, maar inmiddels zijn dat er al vijf. U kent vast L’Oréal, Rituals en Ahold (het moederbedrijf van Etos), maar ook minder bekende bedrijven Orchard en Mondial doen mee. Wij zijn ontzettend blij met deze samenwerking om kinderarbeid in micamijnen te bestrijden.

Meer cosmetica-
bedrijven hebben aandacht voor kinderarbeid

In het Indiase Karnataka kwamen deze zomer 40 jeugdambassadeurs uit 10 districten samen tijdens een speciale jongerenbijeenkomst. Onder hen waren ook leden van het Youth Voices for Change-netwerk van Terre des Hommes.

Zij leerden hoe ze effectiever kunnen communiceren om beleidsmakers te beïnvloeden in de strijd tegen online seksuele uitbuiting van kinderen. Daarnaast vertelden zij openhartig over hun persoonlijke ervaringen: de uitdagingen die zij tegenkwamen, de creatieve manieren waarop zij deze overwonnen én hoe hun inzet heeft geleid tot betere bescherming van leeftijdsgenoten. Deze verhalen laten zien hoe krachtig jonge leiders kunnen zijn in het mobiliseren van gemeenschappen en het creëren van samenwerkingen om kinderen online te beschermen.

Indiase jongeren laten hun stem horen voor online veiligheid

Kort nieuws over successen, nieuwe projecten en hoopvolle signalen.

Goed nieuws
Update

Op 28 augustus 2025 organiseerde Terre des Hommes in het kader van het SCROL-project een speciale podcast voor ouders over het voorkomen van online seksuele uitbuiting. De podcast richt zich op het versterken van de band tussen ouders en kinderen door middel van positief opvoeden en veilige online communicatie. Een van de sprekers was Kou Sopheap, een invloedrijke religieuze leider uit Cambodja met 4,7 miljoen volgers. Andere sprekers waren experts op het gebied van cyberveiligheid en psychologie. De podcast is een belangrijk middel om bewustwording te vergroten en ouders te ondersteunen.

Nieuwe podcast over online veiligheid en positief opvoeden

In Ethiopië ondersteunt Terre des Hommes samen met organisatie Help a Child jonge kinderen die opgroeien in een omgeving van conflict en onzekerheid. Met het programma 'My Friend Selam' leren kinderen op een speelse manier hun gevoelens te herkennen en ermee om te gaan.

Tijdens een driedaagse training hebben ruim 20 leerkrachten en sociaal werkers geleerd hoe zij kinderen kunnen begeleiden met behulp van een zelfgemaakte 'buddy'. Dit helpt kinderen om emoties te uiten en veerkrachtiger te worden. Ook ouders krijgen handvatten om hun kinderen te steunen in moeilijke tijden. Dankzij dit programma krijgen kinderen in de meest kwetsbare gebieden de kans om zich weer veilig te voelen en sterker in het leven te staan.

'My Friend Selam' maakt kinderen veerkrachtiger

She Leads Festival

In september vond in het Keniaanse Bishoftu het tweede She Leads Ethiopia Girls & Young Women (GYW) Festival plaats. De focus van She Leads ligt op het promoten van de rechten van meisjes en jonge vrouwen en hun stem te laten horen. Voor het eerst waren er ook jonge vrouwen uit Kenia en Oeganda aanwezig, waardoor de beweging écht Oost-Afrikaans werd. Het hoogtepunt? Samen hebben de deelnemers drie concrete regionale doelen opgesteld die ze in 2026 willen bereiken. Daarmee groeit She Leads uit tot een sterke, grensoverstijgende beweging waarin solidariteit, duurzaamheid en samenwerking centraal staan. Een festival vol inspiratie dat niet alleen verbindt, maar ook koers zet naar blijvende verandering!

‘Kijk je wel uit?’ ‘Doe je voorzichtig?’ Klassieke ouderlijke waarschuwingen die iedereen herkent. Maar vaak vergeten we massaal één cruciale dimensie: de online wereld. Onder de noemer ‘Ook online’ liet de Terre des Hommes-campagne zien dat digitale veiligheid net zo vanzelfsprekend zou moeten zijn als veiligheid op straat.

In het Indiase Karnataka kwamen deze zomer 40 jeugdambassadeurs uit 10 districten samen tijdens een speciale jongerenbijeenkomst. Onder hen waren ook leden van het Youth Voices for Change-netwerk van Terre des Hommes.

Zij leerden hoe ze effectiever kunnen communiceren om beleidsmakers te beïnvloeden in de strijd tegen online seksuele uitbuiting van kinderen. Daarnaast vertelden zij openhartig over hun persoonlijke ervaringen: de uitdagingen die zij tegenkwamen, de creatieve manieren waarop zij deze overwonnen én hoe hun inzet heeft geleid tot betere bescherming van leeftijdsgenoten. Deze verhalen laten zien hoe krachtig jonge leiders kunnen zijn in het mobiliseren van gemeenschappen en het creëren van samenwerkingen om kinderen online te beschermen.

Indiase jongeren laten hun stem horen voor online veiligheid

In januari zijn we gestart met een nieuw RVO-project (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) in 30 dorpen in Jharkhand, India, waar veel gezinnen afhankelijk zijn van werk in de micamijnen.

Dit doen we samen met de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV). Aanvankelijk waren er slechts twee leden van de NCV betrokken, maar inmiddels zijn dat er al vijf. U kent vast L’Oréal, Rituals en Ahold (het moederbedrijf van Etos), maar ook minder bekende bedrijven Orchard en Mondial doen mee. Wij zijn ontzettend blij met deze samenwerking om kinderarbeid in micamijnen te bestrijden.

Meer cosmetica-
bedrijven hebben aandacht voor kinderarbeid

Als onderdeel van deze campagne konden ouders en verzorgers een praktische ‘Apps&Games-toolkit’ downloaden met een overzicht van de meest populaire apps en games onder kinderen, inclusief de beschikbare instellingen voor ouderlijk toezicht. Het 'webazine' vol tips, ervaringsverhalen en adressen waar je terechtkunt als je met online veiligheid te maken hebt, is 52.900 keer gedownload! Dat betekent dat tienduizenden ouders en verzorgers direct geholpen zijn met concrete informatie om het online gebruik van hun kinderen veiliger te maken. Een resultaat waar we trots op zijn, én een duidelijk signaal dat er veel behoefte is aan betrouwbare hulp bij online opvoeding.

52.900 ouders geholpen met online veiligheid

Terre des Hommes

Samen tegen uitbuiting van kinderen.
Volledig scherm