Lees hoe
Voor het eerst heeft het VN-Comité voor de Rechten van het Kind in een officieel document benoemd dat kinderen het recht hebben op een schoon, gezond en duurzaam milieu. Dit document - de ‘General Comment No. 26’ - heeft een specifieke focus op klimaatverandering en gaat expliciet in op de noodsituatie van het klimaat, de ineenstorting van de biodiversiteit en de alomtegenwoordige vervuiling, en schetst tegenmaatregelen om het leven en de levensperspectieven van kinderen te beschermen.
Er staat onder meer dat landen niet alleen verantwoordelijk zijn voor het beschermen van de rechten van kinderen tegen onmiddellijke milieuschade, maar ook voor toekomstige milieuschade. Het Comité verwacht dat alle 126 landen die het Kinderrechtenverdrag hebben geratificeerd, dit recht ook zullen naleven.
Terre des Hommes heeft samen met jongeren bijgedragen aan dit nieuwe recht.
Nieuw kinderrecht: bescherming tegen klimaatverandering
In het kader van ‘World Humanitarian Day’ deden meer dan zestig kinderen en jongeren in Bangladesh, India, Nepal en de Filipijnen mee aan teken- workshops. Zij lieten op een creatieve manier hun stem horen over het thema ‘Een wereld vrij van kinderuitbuiting’. De tekeningen met hun dromen en toekomstwensen waren een goede aanleiding om over het onderwerp met elkaar in gesprek te gaan. De kunstwerken zijn ook nog eens tentoongesteld!
Tekenworkshops voor jongeren in Azië
Lees meer over de geweldige inzet van de vrijwilligers in Pijnacker
De Terre des Hommes-winkel in Pijnacker vierde deze zomer haar 40-jarig bestaan. Daarmee is het één van de eerste winkels die voor Terre des Hommes tweedehands spullen ging verkopen. En met groot succes. In al die jaren hebben de winkelvrijwilligers 3.661.435 euro opgehaald voor de strijd tegen kinderuitbuiting!
Coby Hacket, een van de oprichters van de winkel, over het geheim achter het succes: ‘De omloopsnelheid van de spullen is hoog. Van bric-à-brac tot boeken, niks mag langer dan vijf weken in de winkel liggen. Op deze manier verandert het assortiment iedere week met 25 procent en blijft het winkelaanbod aantrekkelijk. En vergeet natuurlijk niet de hechte club van vrijwilligers, die zijn echt verslaafd aan dit werk.’
Winkel Pijnacker zamelt 3,6 miljoen euro in
Het project ‘Children Telling Stories’, waarbij (gevluchte) Oekraïense kinderen foto’s maken van hun huidige leef- omgeving, daarbij een verhaal vertellen en op die manier de oorlog een plek kunnen geven, krijgt een vervolg. Na succesvolle trajecten in Moldavië en Roemenië, waar veel Oekraïners met hun kinderen naartoe gevlucht zijn, kunnen de komende maanden ook kinderen in Polen en Oekraïne meedoen aan het project.
Oekraïense kinderen vertellen hun verhaal
Terre des Hommes heeft een nieuwe huisstijl met een aangepast logo, andere kleuren en lettertype. Onze missie - kinderen beschermen door kinderuitbuiting te voorkomen, te stoppen én kinderen in staat te stellen hun stem te laten gelden - blijft natuurlijk hetzelfde. Maar met deze frisse uitstraling willen we duidelijker laten zien waar we voor staan en uiteindelijk hopen we nog meer mensen te bereiken om kinderen een goede toekomst te kunnen bieden.
Nieuwe jasje voor Terre des Hommes
Lees meer over de nieuwe huisstijl en strategie
Terre des Hommes heeft een nieuwe huisstijl met een aangepast logo, andere kleuren en lettertype. Onze missie - kinderen beschermen door kinderuitbuiting te voorkomen, te stoppen én kinderen in staat te stellen hun stem te laten gelden - blijft natuurlijk hetzelfde. Maar met deze frisse uitstraling willen we duidelijker laten zien waar we voor staan en uiteindelijk hopen we nog meer mensen te bereiken om kinderen een goede toekomst te kunnen bieden.
Nieuwe jasje voor Terre des Hommes
Lees meer over de nieuwe huisstijl en strategie
Het project ‘Children Telling Stories’, waarbij (gevluchte) Oekraïense kinderen foto’s maken van hun huidige leef- omgeving, daarbij een verhaal vertellen en op die manier de oorlog een plek kunnen geven, krijgt een vervolg. Na succesvolle trajecten in Moldavië en Roemenië, waar veel Oekraïners met hun kinderen naartoe gevlucht zijn, kunnen de komende maanden ook kinderen in Polen en Oekraïne meedoen aan het project.
Oekraïense kinderen vertellen hun verhaal
Voor het eerst heeft het VN-Comité voor de Rechten van het Kind in een officieel document benoemd dat kinderen het recht hebben op een schoon, gezond en duurzaam milieu. Dit document - de ‘General Comment No. 26’ - heeft een specifieke focus op klimaatverandering en gaat expliciet in op de noodsituatie van het klimaat, de ineenstorting van de biodiversiteit en de alomtegenwoordige vervuiling, en schetst tegenmaatregelen om het leven en de levensperspectieven van kinderen te beschermen.
Er staat onder meer dat landen niet alleen verantwoordelijk zijn voor het beschermen van de rechten van kinderen tegen onmiddellijke milieuschade, maar ook voor toekomstige milieuschade. Het Comité verwacht dat alle 126 landen die het Kinderrechtenverdrag hebben geratificeerd, dit recht ook zullen naleven.
Terre des Hommes heeft samen met jongeren bijgedragen aan dit nieuwe recht.
Nieuw kinderrecht: bescherming tegen klimaatverandering
Lees hoe
In het kader van ‘World Humanitarian Day’ deden meer dan zestig kinderen en jongeren in Bangladesh, India, Nepal en de Filipijnen mee aan teken- workshops. Zij lieten op een creatieve manier hun stem horen over het thema ‘Een wereld vrij van kinderuitbuiting’. De tekeningen met hun dromen en toekomstwensen waren een goede aanleiding om over het onderwerp met elkaar in gesprek te gaan. De kunstwerken zijn ook nog eens tentoongesteld!
Tekenworkshops voor jongeren in Azië
Lees meer over de geweldige inzet van de vrijwilligers in Pijnacker
De Terre des Hommes-winkel in Pijnacker vierde deze zomer haar 40-jarig bestaan. Daarmee is het één van de eerste winkels die voor Terre des Hommes tweedehands spullen ging verkopen. En met groot succes. In al die jaren hebben de winkelvrijwilligers 3.661.435 euro opgehaald voor de strijd tegen kinderuitbuiting!
Coby Hacket, een van de oprichters van de winkel, over het geheim achter het succes: ‘De omloopsnelheid van de spullen is hoog. Van bric-à-brac tot boeken, niks mag langer dan vijf weken in de winkel liggen. Op deze manier verandert het assortiment iedere week met 25 procent en blijft het winkelaanbod aantrekkelijk. En vergeet natuurlijk niet de hechte club van vrijwilligers, die zijn echt verslaafd aan dit werk.’
Winkel Pijnacker zamelt 3,6 miljoen euro in